3 redenen waarom bedrijven niet warmlopen voor digitale technologie

Dagelijks zien wij bedrijven vastlopen bij de integratie van technologie binnen hun team. Dat is zonde, want er gaat veel tijd, geld en opportuniteiten verloren. 

Oorzaak? De rol en de mogelijkheden van de technologie zelf worden centraal gezet, terwijl de menselijke factor schromelijk wordt onderschat. Succesvolle digitale tools worden gedragen door mensen in het bedrijf achter de tools, niet door de tools zelf. 

De valkuilen bij de invoering van digitale technologie

1. Schrik voor verandering

Op vlak van organisatie en technologie zitten bedrijfsleiders nogal vastgekleefd aan hun bestaande processen en tools. Ze willen het houvast dat ze nu hebben niet kwijt, ook al beseffen ze dat het voor verbetering vatbaar is. 

Dat is logisch en vanuit het oogpunt van change management perfect te verklaren. Wil je je marketing en sales digitaliseren met succes? Volg dan een evolutief pad, waarbij je stap-voor-stap de omschakeling maakt en laat je eventueel begeleiden door een ervaren internet marketeer.

2. Weinig affiniteit met technologie

Het DNA van sales en marketing is de afgelopen jaren grondig veranderd. Bedrijven werkten vroeger samen met reclamebureaus die het businessmodel van het bedrijf vertaalden in onderscheidende communicatie met de markt. 

Door de opkomst van digitale marketing en de druk op (snel) resultaat moet het doel aangepast worden tot de affiniteit met technologie en de digitale organisatie. Door het gebrek aan digitale ervaring stellen veel bedrijven deze oefening achteruit. Reden temeer om je in dit proces te laten bijstaan door een ervaren digitale marketeer.

3. Geen draagvlak binnen het team

Belgische bedrijven hebben veelal een hiërarchische werkcultuur waarbij het management zonder teamoverleg beslist. Bij de integratie van technologie gebeurt het niet zelden dat teamleden de integratie bewust vertragen of zelfs boycotten.

De oplossing? Meer aandacht voor de menselijke factor

Blokkades neem je weg door open en transparant te communiceren over de voordelen én valkuilen van nieuwe digitale technologie. Een breed draagvlak binnen het team cultiveer je door betrokkenheid en inspraak in de mogelijkheden en de manier waarop het team met de tools aan de slag kan gaan. Als dit allemaal samenkomt maken mensen van technologie een succes en zorgt digitale communicatie voor leads en sales resultaten.

Bron: Peter Desmyttere - Husky Marketing Planner