Het resultaat van een e-mailcampagne mét resultaat hangt af van de voorbereiding ervan

Een geslaagde e-mailcampagne is het resultaat van een goede voorbereiding. Overloop hier de checklist met de belangrijkste aandachtspunten voor je een e-newsletter verstuurt.

Enkele algemene tips

  • Sluit de nieuwsbrief aan bij de huisstijl van je bedrijf?
  • Gebruik ‘web safe’ fonts die iedereen op zijn computer heeft staan.
  • Houd rekening met steeds meer mensen die hun mails op smartphones lezen en verwerken.

Enkele technische tips

  • Hou de mail kort en krachtig. Beperkt je tot de essentie.
  • Voeg geen bijlages toe.
  • Werkt de uitschrijflink?
  • Gebruik een professioneel e-mailplatform dat uw eigen mailserver niet overbelast.
  • Test de mail in verschillende e-mailaccounts en op verschillende computers.

Enkele database tips

  • Staat er een inschrijfformulier op je website?
  • Personaliseer de inhoud van je mailing enkel indien je een zeer kwalitatieve database hebt.

Enkele tips betreffende de onderwerpsregel van je mail

  • Noem je nieuwsbrief geen nieuwsbrief.
  • Maak de onderwerpregel zo kort mogelijk.

Enkele tips betreffende de afzender van je mail

  • Gebruik liever de naam van een persoon, dan van een organisatie.
  • Vermijd “noreply@”-adressen.

Enkele tips over de inhoud van je mail

  • Herlees en schrap tot enkel de essentie overblijft.
  • Zou je de nieuwsbrief zelf graag ontvangen en lezen?
  • Staan er nog dt- en andere tikfouten in?
  • Staan er nog dt- en andere tikfouten in? (dubbelcheck!)
  • Kies: ofwel u/uw, ofwel je/jouw, maar gebruik ze niet door elkaar.
  • Zijn de ‘call to actions’ concreet genoeg?
  • Voorzie specifieke landingspagina’s.

Enkele tips voor het versturen van je mail

  • Verstuur een testmail.
  • Controleer de bestemming van alle links.
  • Hét ideale moment om te versturen is er niet, anders stuurde iederéén op dat moment. Verstuur zakelijke mails wel best tijdens kantooruren.
  • Breng collega’s op de hoogte dat de mailing verstuurd werd.

Enkele tips na het versturen van je mail

  • Beantwoord vragen die gesteld worden naar aanleiding van de mailing snel.
  • Vergelijk, analyseer en stuur bij. Vergelijk de prestaties van deze nieuwsbrief met vorige mailings: het openpercentage, het doorklikpercentage …
  • Wie opende de mails? Zijn er commerciële opportuniteiten?
  • Op welke links werd vooral geklikt en waarom?

Wil je de volledige checklist voor een goede e-mailcampagne?

Laat het ons weten via onderstaand formulier. U ontvangt de volledige checklist voor een ideale e-mailcampagne.